عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ – بیشترین خرابی های منبع تغذیه

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ (پاور سوئیچینگ) یک منبع تغذیهٔ الکترونیکی است. که توان را از یک منبع به یک مقصد (مصرف‌کننده) هم‌زمان با تغییر مشخصه‌های ولتاژ و جریان تبدیل می‌کند. آنها معمولاً برای تأمین جریان و ولتاژی منظم به کار گرفته می‌شود. برخلاف منابع تغذیه خطی، در این منابع با تعداد سوئیچهایی (قطع و وصل جریان مدار) که توسط ترانزیستورها صورت می گیرد انجام می شود. در ادامه به معرفی اجزا و نحوه کارکرد همچنین عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ می پردازیم.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

در ابتدا به نحوه کار این منابع تغذیه و سپس به مقایسه آنها با منابع خطی و در نهایت به بیشترین خرابی ها و نحوه تعمیر آنها می پردازیم.

منبع تغذیه های سوئیچینگ چگونه کار می کنند؟

این نوع پاور ها با سوئیچ و قطع و وصل سریع جریان ، ولتاژ را تغییر می دهد. و برای انتقال انرژی از یک طبقه به طبقه دیگر از فرکانس بالا و تغییرات پهنای باند موج (موج PWM)  استفاده می شود.

با مثالی به تشریح این موضوع می پردازیم .

نحوه عملکرد منبع تغذیه سوئیچینگ

تصور کنید برای جابجایی ۱۰۰۰ کیلو گرم وزنه از قطعات ۱۰ کیلوی از یک نقطه به نقطه ای دیگر ، در صورتی که بخواهیم به یکباره همه را جابجا  کنیم نیازمند  ماشین آلات سنگین می باشیم تا بتوان  این مجموعه را جابجا کرد. حال اگر بخواهیم با دست و یا تجهیز کوچکتری آنها را جابجا کنیم باید تک تک این قطعات جابجا شوند. در حالت اول نیاز به یک ماشین بزرگ داریم که به کندی نیز حرکت می کند و برای اتصال ، به نصب زنجیر و … احتیاج می باشد. اما در حالت دوم اگر از یک گروه نفرات که در کنار هم قرار دارند جهت جابجایی دست به دست استفاده کنیم با بالا بردن سرعت دست (زیاد کردن فرکانس مدار) می توان قطعات را با زمان کمتری نسبت به حالت اول  جابجا کنیم .

  نکته مهم :

اگر با همین سرعت در هر بار ۲ قطعه ۱۰ کیلویی جابجا شود. در نتیجه زمان انتقال ، دوباره کاهش می یابد و نصف می شود.  و توان مدار دو برابر می شود.

مُدولاسیون پهنای پالس چیست ؟

PWM (مُدولاسیون پهنای پالس یا مُدولاسیون عرض پالس) :

به تغییرات زمان روشن و خاموش شدن (دیوتی سایکل) یک موج در یک فرکانس خاص که سبب تغییر مقدار توان در خروجی مدار شود. موج pwm  گویند.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده فرکانس هر 3 موج با  هم  برابر است(زمان بالا رفتن هر موج در یک زمان شروع می شود). اما زمان خاموش شدن  آنها با هم  متفاوت می باشد.  که در موج اول  25%  زمان هر سیکل روشن و 75% زمان خاموش می باشد. در موج دوم زمان روشن و خاموش با هم برابر می باشد.  و در  موج  سوم  75%  زمان سیکل روشن   و  25% باقیمانده خاموش می باشد. با این حال توان منتقل شده در موج اول از همه کمتر و در موج سوم از همه بیشتر می باشد.

کاربرد موج PWM چیست و چگونه می توان آن را تولید کرد؟

 با مثالی ادامه می دهیم .

در صورتی که بخواهیم سرعت موتوری (آرمیچر)  را که بر روی یک اسباب بازی قرار دارد را کاهش دهیم می توانیم با قرار دادن یک مقاومت در مسیر اتصال به باتری (سری بستن مقاومت با موتور) با توجه به مقدار مقاومت  سرعت موتور تغییر  خواهد شد.  در این مدار اتفاقی که می افتد افت ولتاژی است که بر روی دو سر مقاومت می افتد. مقاومت با اتلاف انرژی سبب می شود تا ولتاژ کمتری بر روی موتور وارد شود و دور آن پایین  آید. در این نوع کاهش دور چه در زمانی که موتور با دور بالا کار می کرد و یا در زمانی که دور آن کمتر شده تقریبا به یک اندازه مصرف انرژی داریم .(مقاومت  خود به عنوان مصرف کننده عمل می کند) اما در روش  مدولاسیون پهنای پالس (pwm) با کم کردن دور موتور مقدار انرژی کمتری نیز تلف می شود.

چگونه می توان مدولایسیون عرض پالس را تولید کرد؟

تولید موج pwm  بسیار ساده می باشد فقط کافیست با مفهوم Duty Cycle آشنا شویم .

هر فرکانسی از تعدادی نوساناتی در ثانیه تشکیل شده است .

برای مثال در برق شهری ایران فرکانس برق 50 هرتز می باشد. یعنی در هر ثانیه 50 دوره تناوب شکل می گیرد. ولتاژ مستقیم بر خلاف متناوب دوره تناوب ندارد . اما می توان با استفاده از مدارات نوسان ساز انواع فرکانسها را تولید کرد. در این مدارات ما دو سطح ولتاژ داریم یکی ولتاژ مثبت و دیگری ولتاژ صفر ولت  می باشد . در صورتی که زمان قطع و وصل هر سیکل با هم برابر باشد . می گوییم Duty Cycle این موج 50% می باشد. حال اگر ما مقدار یکی از این دو وضعیت را کمتر و یا بیشتر کنیم به شرط آنکه فرکانس تغییر نکند جریان و توان به همان مقدار بیشتر و یا کمتر می شود. به این عمل تولید موج pwm  می گویند.

تفاوت آداپتورهای خطی با منبع تغذیه سوئیچینگ

آداپتورهای خطی همانطور که از نامشان پیداست . به شکل خطی ولتاژ و جریان را کاهش می دهند. و همیشه در مدار جریان برقرار می باشد. در آنها برای ساخت یک ولتاژ رگوله از رگولاتورهای خطی استفاده می کنند . به عنوان مثال برای تهیه ولتاژ 5 ولت ثابت از ولتاژ 12 ولت مستقیم از رگولاتور 7805 استفاده می کنند. عملکرد این رگولاتور  هدر دادن ولتاژ اضافه به شکل گرما در خود می باشد. اما در تغذیه های سوییچینگ که اسم آن نیز از نحوه عملکردش گرفته شده با سوئیچ و قطع و وصل جریان ، ولتاژ را تغییر می دهد. و برای انتقال انرژی از یک طبقه به طبقه دیگر از فرکانس بالا و تغییرات پهنای باند موج (موج PWM)  استفاده می شود.

تعمیر منابع تغذیه خطی – آداپتور

آداپتور جریان متناوب ( AC Adapter) یک نوع مبدل الکتریکی می‌باشد، این وسیله جریان متناوب برق با ولتاژ بالا را به جریان مستقیم با ولتاژ پایین تبدیل می‌کند(یا بلعکس). آداپتورهای جریان متناوب برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی که منبع تغذیه داخلی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. منبع تغذیه الکتریکی داخلی و آداپتورها دارای ساختاری مشابه هستند.

در تصویر زیر تمام قطعات تشکیل دهنده یک آداپتور کاهنده معرفی شده اند.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

بیشترین خرابی آداپتورها :

  1. سوختن سیم پیچ اولیه ترانس (بر اثر اتصال طولانی مدت در برق )
  2. خرابی خازن الکترولیت
  3. خرابی دیودها
  4. و در بعضی مواقع سوختن سیم پیچ ثانویه ترانس 
  5. در آداپتورهای آمپر بالا قطع شدن لایه مسی بر روی برد مدار چاپی .
  6. قلع سرد 

بیشترین خرابی تغذیه سوئیچینگ :

  • خرابی آی سی نوسان ساز
  • سوختن ترانزیستورهای قدرت سوئیچ
  • سوختن فیوز ورودی و یا خروجی مدار
  • قطع شدن پد و تراک های برد مدار چاپی
  • خرابی دیود و پل دیود ورودی
  • خرابی یکسوسازهای خروجی

علت خرابی آی سی نوسان ساز در منابع تغذیه سوئیچینگ

مغز هر دستگاه منبع تغذیه سوئیچینگ را بخش نوسان ساز آن تشکیل می دهد. در مدلهای ساده این بخش از یک ترانزیستور و چند عدد خازن و مقاومت تشکیل می شود . و در مدلهای پیشرفته تر ، از مدارات مجتمع (آی سی) بهره می برند . به نحوی که جدای از مدار نوسان ساز حتی ترانزیستور های قدرت را نیز در یک مدار مجتمع می توان یافت . وظیفه قسمت نوسان ساز در تغذیه سوئیچینگ بر خلاف آداپتورها که با استفاده از ترانس هسته فلزی و رگولاتورهای خطی که در فرکانس کمتر از 100 هرتز کار می کند سبب اتلاف بالای انرژی می شوند. با ایجاد تحریک ترانزیستور های سوئیچ در فرکانسی خاص و PWM (مدولاسیون پهنای باند)  می باشد. که به مراتب انرژی کمتری را تلف می کند.

مواردی که سبب سوختن آی سی نوسان ساز در منبع تغذیه سویچینگ می شوند

  • نامرغوب بودن جنس آی سی
  • خرابی دیود زنر یا رگولاتور تثبیت کننده ولتاژ ورودی آی سی
  • خرابی قطعات قسمت ورودی منبع تغذیه (فیلتر EMI)
  • نوسانات ورودی برق شبکه
  • اتصالی مسیرهای مسی برد مدار چاپی در قسمت ورودی در اثر گرمای بیش از حد مدار

با خرابی آی سی نوسان ساز چه اتفاقی در مدار رخ می دهد ؟

با سوختن این آی سی ، نوسانات بخش سوئیچینگ قطع شده و حداکثر جریان مدار از یک و در بعضی مدارات از دو  ترانزیستور قدرت عبور می کند که سبب سوختن آنها  ، پل دیود ، فیوز مدار ، مقاومت های کم اهم قسمت نوسانساز و … می شود.

علت سوختن ترانزیستورهای قدرت سوئیچ در منبع تغذیه سوئیچینگ

قلب منبع تغذیه سوئیچینگ را ترانزیستورهای سوئیچ تشکیل می دهند. ترانزیستورهای پاور معمولا از نوع ماسفت N  کانال می باشند. که از سرعت سوئیچ بالای برخوردار می باشند. حداکثر فشار جریانی مدار بر روی آنها وارد می شود از این رو آسیب پذیر ترین قسمت منبع تغذیه ، ترانزیستور های سوئیچ آن می باشند و در برابر مواردی که در ادامه به آنها می پردازیم آسیب پذیراند.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
ترانزیستور سوئیچ

مواردی که سبب سوختن ترانزیستور سوئیچ در منبع تغذیه سویچینگ می شوند

  • نامرغوب بودن جنس ترانزیستور
  • خشک شدن خمیر سیلیکون بین ترانزیستور و هیتسینگ
  • اتصال کوتاه دو سیم خروجی منبع تغذیه (برخورد 2 سیم خروجی منبع با همم)
  • جریان کشی حداکثری برای مدت طولانی از تغذیه
  • خرابی نوسان ساز مدار
  • خرابی خازن های الکترولیتی بخش ورودی مدار
  • خرابی و نشتی خازنهای الکترولیت قسمت خروجی که سبب افت ولتاژ در قسمت خروجی نیز می شود.

نحوه تست ترانزیستور های سوئیچ در منبع تغذیه سوئیچینگ 

تست آنها همانند ترانزیستورهای معمولی می باشد . برای تست باید آن را از مدار خارج کنید. و بدلیل اینکه سوختن آنها در اکثر مواقع سبب اتصال کوتاه بین دو پایه آن می شود. مولتی متر را بر روی حالت بوق قرار دهید و پایه ها را دو به دو تست کنید در صورتی که صدای بوق شنیده شد ترانزیستور سوخته و باید تعویض شود. همین کار را می توان در حالت تست دیود نیز مشاهد کرد.

نکته مهم :

معمولا با سوختن ترانزیستور های سوئیچ در اثر ایجاد اتصال کوتاه در مدار قسمتهای قبل از آن نیز آسیب می بینند و باید پل دیود ، فیوز ورودی و … چک شود.

علت سوختن فیوز ورودی و یا خروجی مدار در منابع تغذیه سوئیچینگ

فیوز یک قطعه  حفاظتی است که در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی به شکل سری قرار می گیرد. و دیگر قطعات الکترونیکی بر روی برد و دستگاههای متصل به خروجی پاور را در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی محافظت می‌کند. اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد واکنش فیوز قطع جریان الکتریکی خواهد بود تا به دیگر قسمت‌های دستگاه آسیب وارد نشود. منابع تغذیه سوئیچینگ بیشتر از هر تجهیزی در برابر نوسانات برق قرار دارند زیرا بین دو اختلاف ولتاژ قرار دارند . از یک طرف نوسانات برق ورودی و از سمت دیگر خرابی دیگر قسمتهای دستگاه که از خروجی منبع تغذیه استفاده می کنند ، موجب می شوند فشارهای نا متعادلی بر این تجهیز وارد شود.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

مواردی که سبب سوختن فیوز منبع تغذیه سوئیچینگ می شوند

  • اتصال کوتاه دو سیم خروجی منبع تغذیه (به هم خوردن مثبت و منفی خروجی دستگاه) :

    این خرابی منجر به سوختن فیوز خروجی منبع می شود.

  • سوختن قطعات الکترونیکی در ماژول هایی (برد های الکترونیکی مجزا) که از خروجی منبع تغذیه استفاده می کنند.

    این خرابی نیز منجر به سوختن فیوز خروجی می شود.

  • جریان کشی زیاد در طولانی مدت از منبع

    در این حالت احتمال سوختن ترانزیستور های سوئیچ وجود دارد که منجر به سوختن فیوز ورودی مدار می شود.

  • خرابی و نشتی در خازن های الکترولیت ولتاژ بالا در قسمت ورودی تغذیه

    سبب سوختن فیوز ورودی مدار میشود.

  • قلع سرد پایه قطعات ورودی منبع

این امر سبب جریان کشی شده و موجب سوختن فیوز ورودی می شود.

  • نوسانات ورودی برق شبکه (رعد برق ، دو فاز شدن و …)

سبب سوختن VDR  مدار شده که در این حالت فیوز ورودی هم قطع می شود.

علت قطع شدن پد و تراک های برد مدار چاپی

قطع شدن مسیر های مسی زیر و یا روی برد الکترونیکی (پد و تراک ها) از مواردی می باشند که در اکثر بردهای الکترونیکی که در بخشهایی از آنها جریان عبوری بالاست اتفاق می افتد. و یا در بعضی مواقع بدلیل نوسانات در محل قرار گیری برد بر روی تجهیزات تولید  و  یا   سنگینی   بعضی قطعات الکترونیکی سوار بر روی برد ، سبب پارگی پد ها (محل لحیم کاری پایه قطعات الکترونیکی به برد الکترونیکی) می شوند. به همین خاطر در هنگام تعمیر در مرحله اول باید شکل ظاهری قطعات الکترونیکی و در مرحله دوم بازید محل اتصال قطعات الکترونیکی و پارگی مسیر های مسی چک شود. 

نحوه تشخیص محل پارگی برد مدار چاپی

  • بازدید چشمی مسیرهای مسی
  • با استفاده از مولتی متر در حالت بوق  ابتدا و انتهای مسیر ها چک شود.
  • قطعات سنگین سوار بر روی برد را به آرامی از روی برد حرکت داده و محل اتصالات آنها به برد چک شود.

نحوه تعمیر قطع شدن پد ها و تراک های برد الکترونیکی

جهت تعمیر می توان به دو روش اقدام کرد.

  1. استفاده از لحیم کردن یک تکه سیم جهت اتصال در نزدیکترین نقاط پارگی به هم
  2. پاک کردن چاپ سبز در دو طرف پارگی و لحیم کاری آن دو به هم
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
ترمیم مسیرهای قطع شده مسی در اثر عبور جریان بیش از حد

علت خرابی دیود و پل دیود ورودی در منابع تغذیه سوئیچینگ

در منبع تغذیه سوئیچینگ بر خلاف آداپتورهای خطی در قسمت ورودی مدار ، ولتاژ متناوب بعد از گذشتن از فیلتر EMI توسط یکسوساز و خازن ریپل الکترولیت مستقیم می شود تا بتواند آی سی نوسان ساز و ترانزیستورهای سوئیچ را تحریک کند. و همچنین بتوان فرکانس مناسب مدار را ایجاد کرد.    از نکات مهمی که باید در طراحی منابع تغذیه سوئیچینگ رعایت شود . انتخاب دیود  یا پل دیود و خازن الکترولیت ورودی مناسب با وات خروجی تغذیه میباشد. در غیر این صورت در اثر نوسانات برق شبکه و یا جریان کشی زیاد پل دیود ورودی خراب می شود. 

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

علت خرابی پل دیود ورودی پاور چیست ؟

  • نامرغوب بودن جنس
  • اتصال کوتاه در خروجی منبع
  • خرابی و نشتی خازن الکترولیت بخش ورودی مدار
  • خرابی بعد از سوختن و اتصال کوتاه ترانزیستور های سوئیچ
  • ورود ولتاژ بالا به قسمت ورودی منبع (رعد و برق و …)

نحوه تست و تشخیص پل دیود خراب

پل دیود را می توان بر روی مدار نیز تست کرد و می توان مولتی متر را بر روی حالت بوق گذاشت و دو به دو  پایه ها را تست کرد در صورتی که در یک یا بیشتر وضعیت ، بوق به صدا در آید به احتمال زیاد سوخته و باید پل دیود را از مدار خارج کرده و دوباره تست کنید.

شکل و علت خرابی یکسوسازهای خروجی در منابع تغذیه سوئیچینگ

همانطور که از اسم این قطعات پیداست وظیفه آنها یکسو کردن جهت جریان می باشد. و در مسیر ولتاژ متناوب قرار داده می شوند تا سیکل مورد نظر در مدار جاری شود. منابع تغذیه سوئیچینگ بر خلاف منابع خطی ، یک بار در ورودی و یک بار در خروجی ولتاژ را از متناوب به مستقیم تبدیل می کنند. (منبع تغذیه خطی فقط در قسمت خروجی ولتاژ را یکسو می کند) در تصویر چند نمونه از یکسو سازهایی که در خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می شود قرار داده شده اند.

نکته مهم :

چرا از یکسوسازهای معمولی در خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده نمی شود ؟

همانطور که قبلا گفتیم نحوه انتقال جریان در منابع تغذیه به تعداد سوئیچهایی که صورت می گیرد انجام می شود. و هر چه بتوان جریان را با فرکانس بالاتری جابجا کنیم می توان حجم دستگاه را کوچکتر کرد و …  با این شرایط باید از یکسوسازی استفاده شود که :

در فرکانس مورد نظر پاسخگو باشد.

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ
عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

دو سر خروجی پاور سوئیچینگ به هم اتصال کوتاه کنند چه اتفاقی می افتد؟

در تغذیه های خطی با اتصال دو سر خروجی آنها به هم حداکثر جریان در مدار برقرار می شود و سبب گرم شدن ترانس و بعد از گذشت زمان (متناسب با طراحی ترانس) گرمای زیاد سبب از بین رفتن لاک سیم پیچ شده و در اثر اتصال کوتاه بین سیم پیچ ترانس  جریان کشی ترانس از حد مجاز بالاتر رفته و سبب قطع سیم پیچ می شود.

اما

در مدارات سوئیچینگ با اتصال دو سر خروجی آنها به هم افت ولتاژ شدیدی در ورودی تغذیه به وجود می آید که سبب خاموش شدن مدار نوسان ساز می شود که این امر سبب قطع برق خروجی مدار می گردد و از سوختن تغذیه جلوگیری می کند. اما اگر زمان اتصال کوتاه زیاد باشد و یا از قطعات نامرغوبی در ساخت آنها استفاده شده باشد می تواند سبب خرابی برد شود. 

آسیب پذیر ترین قسمت های برد تغذیه سوئیچینگ در هنگام اتصال دو سیم خروجی مدار
  • خرابی یکسوسازهای خروجی
  • سوختن ترانزیستورهای قدرت سوئیچ ورودی
  • سوختن فیوز ورودی و یا خروجی مدار
  • قطع شدن پد و تراک های (اتصالات مسی زیر و یا روی برد در صورت دو لایه بودن) برد مدار چاپی (PCB)
  • در گاهی اوقات خرابی آی سی نوسان ساز
  • خرابی پل دیود ورودی مدار

عیب یابی و تعمیر پاور سوئیچینگ

 

مطالب پیشنهادی :

moradi
دیدگاه کاربران
88 دیدگاه
  • کاظم ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۳:۰۶ ب٫ظ

    سلام و درود
    ببخشید در منابع تغذیه سویچینگ صنعتی ترانزیستور 13009D با ترانزیستور 13009L قابل تعویض است؟
    بنده این کار را کردم منبع روشن می شود ولی جریان خروجی ضعیف است و به شدت صدای ویز ویز ترانس را دارم. تعدادی از خازن ها را تعویض کردم ولی هنوز این صدا بر طرف نشده.

  • نوید ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۲:۳۹ ق٫ظ

    سلام و درود
    من وقتی فاز و نول رو متصل میکنم . تمام بدنه و پیچ های اتصال دارای برق میشه . و فازمتر روشن میشه . دست به دستگاه بزنی میلرزونه ..
    علت این چیه ؟

    • moradi ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۵:۰۳ ب٫ظ

      سلام
      این خرابی بیشتر بدلیل جریان القایی ترانس است که با اتصال سیم ارت به بدنه و یا ترمینال زمین پاور مشکل رفع می شود.

  • vorbelutrioperbir ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۶:۰۴ ب٫ظ

    بسیار عالیی

  • ابوالفضل جعفری ۷ دی ۱۴۰۲ / ۸:۵۹ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    استاد من یه منبع تغذیه سوئیچینگ دارم به محض اینکه میزنم داخل برق جرقه شدید میزنه از یکی از مقاومت هاش و آیسی هشت پایه رو میسوزونه علتش چی هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • moradi ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۸ ق٫ظ

      سلام
      در بیشتر مواقع این خرابی از خرابی خازن الکترولیت ورودی و در مرحله بعد از ترانزیستور های سوییچ ورودی است.

  • رضا ۳ آذر ۱۴۰۲ / ۷:۵۲ ب٫ظ

    سلام استاد خسته نباشید من یه منبع تغذیه 12ولت دو آمپر زنبوری دارم خروجی ولتاژم کم بود همینطور که تو برق بود اتوکپلرشو اگه اسمشو اشتباه نگفته باشم همون که چهار پایه داره و دوتاش واسه ال ای دی بنا به گفته شما پراپای ملتی مترمو زدم به دو پایه سمته نقطه یعنی تو یه خط یهو فیوز شیشه‌ای ترکید حالا هر فیوزی که میزارم باز میسوزه چکار باید کنم.ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

  • مژگان ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۵:۵۳ ب٫ظ

    سلام خسته نباشیدمن اومدم ماهوارموتمیزکنم که توش پر خاک بود یادم رفت از برق بکشم بیرون یه کارت میوه خوری دستم بود خواستم تمیزش کنم که نوک چاقوخوردبه پاورسوئنچینگ وجرقه وحشتناکی زد دیگه ماهواره روشن نشد ممنون میشم بگیدکجاهاش سوخته

  • شایان ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۵:۱۱ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید من یک منبع تغذیه 24 ولت 15 آمپر را به ریسه led وصل کردم اکثر مواقع به خوبی کار می کند اما گاهی که جریان ورودی 220 ولت شهری به منبع وصل می شود کلید مینیاتوری ساختمان می پرد، با وصل مجدد کلید مینیاتوری مجدد ریسه ها روشن می شود. به نظر اتصالی در ریسه ها است یا منبع تغذیه مشکل دارد؟

  • محمدرضا صمدی ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۹:۳۱ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید من یدونه از این پاور ها دارم کلا روشن نمیشه و برق به سر خازن های قدرت نمیرسه منظور وقتی که پایه های خازن رو اتصال کوتاه میکنم هیچ دشارژی اتفاق نمی افتد مشکل از کجا میتونه باشه؟
    باتشکر

  • حسین ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۰ ب٫ظ

    سلام استند شرکتی دارم سویچ ۱۰ امپر بوده فابریک ۱۵ امپر گذاشتم واسه ال ای دیاش اتفاقی نمیوفته ممنون

    • M ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۵:۵۷ ب٫ظ

      خیر اتفاقی نمیوفته
      LED ها هر آمپری که نیاز داشته باشن جریان میکشن

  • مجتبی ۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۷:۳۰ ق٫ظ

    سلام
    یه منبع تغذیه سوئیچینگ دارم که ماسفت های قدرت اون سوخته بود که تعویض شد حالا که داره ولتاژ خروجی رو میده و ما جریان میکشیم ولتاژ کمی افت پیدا میکنه ( منبع ۴۸ ولت و جریان خروجی حداکثر ۲۱ آمپر ) الان با کشیدن جریان ۱۳ آمپری ولتاژ ۳۴ ولت میشود ، ممنون میشم راهنمایی کنید

  • فرزام ۳۰ تیر ۱۴۰۱ / ۳:۲۷ ب٫ظ

    سلام وخسته نباشید جناب مهندس
    ما یک مجتمع ۲۴ واحدی هستیم که آنتن مرکزی داریم ولی متاسفانه چند وقت هستش که ماهواره در طول روز چندین با قطع ومجدد وصل میشه محافظ بر وآدابتور سوئیچ را عوض کردیم ولی برطرف نشد وهر دوی آنها خیلی داغ می‌شود آیا امکان دارد گرمای محیط اثر گذار باشد خواهشمنداست راهنمایی بفرمایید آیا کسی هست برای بازدید بیاید

  • شهرام ۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۹ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید .
    بنده یک دستگاه دی وی دی دارم که بعد از چند دقیقه کار کردن انگار داغ که میشه فیلم رو خش دار پخش میکنه یک پنکه بالای سرش میذارم خنک که میشه دوباره فیلم رو خوب پخش میکنه تا آخر فیلم باید پنکه بالا سرش روشن باشه لطفا میشه بگید ایرادش از کدام قطعه هست ممنونم از لطفتون

  • علیرضا ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۵:۱۶ ب٫ظ

    سلام
    یه منبع تغذیه 12 ولت دارم که اشتباهن سیم ورودی 220 به خروجی وصل شده . آیا قابل تعمیر هست و اگر هست چطوری
    ممنون

    • moradi ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۲:۱۷ ب٫ظ

      سلام
      بله قابل تعمیر است
      معمولا یکسوساز ها ، خازن ها به همراه مسیر مسی برد آسیب می بینند

  • ایمان ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۸:۵۷ ب٫ظ

    سلام استاد وقتتون بخیر…
    ببخشید پاور کامپیوترم مقاومت 10 اهم بین هیتسینک ها متمایل به ماسفتهای تنظیم ولتاژ های خروجی (نزدیک به ماسفتِ وسطیه هیتسینک ولتاژهای خروجی) رو به محض استارت میسوزونه اما تاثیری روی عملکرد پاور نداره خازنهای 50 ولت 10 میکروفاراید رو هم عوض کردم منتها هنوز همون مقاومت ذکر شده رو میسوزونه. خواهشا راهنمایی میفرمایین؟ مرسی

  • محمود ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۸:۵۴ ق٫ظ

    باعرض سلام ،استاد من یک رسیور دارم که روشن میشه ولی بعداز چند بار تعویض کانال ،دیگه روی آخرین کانال قفل میشه!وامکان تغییر کانال وجود ندارد مگر دستگاه رو روشن و خاموش کنیم، گفتند اشکال از پاور هست ،امکان داره راهنمایی بفرمایید. باسپاس

    • moradi ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱:۰۵ ب٫ظ

      سلام
      زمانی که دستگاه روشن است باید ولتاژ خروجی های برد پاور به برد اصلی (مین برد) با ولت متر نسبت به زمین مدار (com) اندازه گیری شود ولتاژ هر لاینی که کمتر از ولتاژ نوشته شده بر روی خروجی پاور باشد خازن های الکترولیت آن مسیر تعویض شود.
      در صورتی که چشمی خازن باد کرده در قسمت خروجی پاور مشاهده شده باید آن را تعویض کنید.
      در اکثر مواقع ولتاژ 5 ولت خروجی پاور که مربوط به راه انداز مین برد است کاهش می بابد.

  • iran1998ab ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۶:۰۰ ب٫ظ

    سلام بردسوییچینگ 24 ولت خروجی داره اما جریان کم میده لطفا راهنمایی کنید

  • رضا ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۲:۲۲ ب٫ظ

    سلام سویچینگ ۲۴ ولت ولتاژ داره اما جریان کم ممنون راهنمایی کنید

  • نعیم نصرالهی ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۱ ب٫ظ

    با سلام یک پاور ۵ولت ۴۰امپر تابلو روان داریم که بعد از روشن کردن چند ساعت بعد روشن میشد پس از باز کردن خازنهای صافی بزرگ ویک خازن خروجی باد کرده بودند که تعویض شد تمام قطعات مانند ترانزیستور دیود و مقاومت ودیود و تست کرده واز لحاظ قطعی برد وقلع مردگی هم تست شده اما هنوز هم پس از وصل به برق حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد روشن میشود لطفا راهنمایی کنید تاخیر در روشن شدن ایراد از چیست با تشکر

  • حسن نصرالهی ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۹ ب٫ظ

    با سلام یک پاور ۵ولت ۴۰امپر تابلو روان داریم که بعد از روشن کردن چند ساعت بعد روشن میشد پس از باز کردن خازنهای صافی بزرگ ویک خازن خروجی باد کرده بودند که تعویض شد تمام قطعات مانند ترانزیستور دیود و مقاومت ودیود و تست کرده واز لحاظ قطعی برد وقلع مردگی هم تست شده اما هنوز هم پس از وصل به برق حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد روشن میشود لطفا راهنمایی کنید تاخیر در روشن شدن ایراد از چیست با تشکر

    • Essi ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۰:۲۳ ق٫ظ

      سلام ایراد شما از خازن های اطراف ای سی هستش که برق آی سی تامین میکنن ظرفیتشون کم شده باید تعویض بشن

  • محمود.غفاری ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۵:۰۱ ق٫ظ

    سلام خسته نباشد در مورد شارژر ۲۴ولتی که برای ویلچر میباشد یک آی سی uc3842b ترکیده و ماسفت irf840 سوخته هردو تعویض کردم اما هیچ برقی که از ۳۰ولت باید نمایان شود نیست اگر راهنمایی کنید ممنونم…

  • علی ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴ ب٫ظ

    سلام.من یک پاور کامپیوتر دارم که فقط ۵ ولتش هست ۱۲ و ۳ نداره و اینکه یک پاور ۲۰ ولت ۶ آمپر دارم اونم ۱۲ ولت بیشتر نمیده.علتش چی میتونه باشه.مممنون استاد

  • امیر محمد ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۴ ب٫ظ

    سلام خسته نباشین.من یه پاور دارم که ۳تاخروجی ۵ولت و ۱۵ و۲۰ولت داره.در حالتی که بدون بار هست فقط ۵ولت رو داره و۱۵ ولتش ۳ولت هست و ۲۰ ولتش ۱۰ ولت.ولی وقتی به بورد اصلی وصل میکنم ولتاژ ۱۵ و۲۰ تقریبا درست میشه.ممنون میشم راهنمایی کنین ایراد از کجاست

  • mrhdi ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۵ ب٫ظ

    سلام استاد خسته نباشین من یه پاور سوئیچینگ دارم چراغ روی برد کم نور هست و یه صدای سوت شنیده میشه مشکل چی هست . ممنون

    • مهریار ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱:۲۳ ب٫ظ

      فن دستگاه را قطع کن ببین مشکل حل میشه؟

    • حسین ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳ ب٫ظ

      خازنهات خرابه تست کن

  • مسعود ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۰:۴۶ ق٫ظ

    سلام، وقت شما بخیر سویچینگ 12ولت 10 امپر دارم در خروجی بیشتر از 2 امپر نمیده از کدوم بخش میتونه باشه

    • moradi ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۳:۳۱ ب٫ظ

      سلام
      این خرابی بیشتر از خازن های صافی الکترولیت ورودی یا خروجی است . و بعضی مواقع از خازن الکترولیت ۱۰میکرو فاراد بخش نوسان ساز می باشد.

    • محمود.غفاری ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۴:۱۸ ق٫ظ

      سلام خسته نباشد در مورد شارژر ۲۴ولتی که برای ویلچر میباشد یک آی سی uc3842b ترکیده و ماسفت irf840 سوخته هردو تعویض کردم اما هیچ برقی که از ۳۰ولت باید نمایان شود نیست اگر راهنمایی کنید ممنونم…

  • Atbin ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۳:۲۵ ق٫ظ

    سلام استاد من تازه یه منبع تغذیه yihua 305d خریدم روشنش کردم فن روشن نشد نزدیک به یک ساعت روشن بود بدنه گرم شد ولی فن روشن نشد میشه راهنماییم کنید ممنونم

  • میلاد ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۵:۴۱ ب٫ظ

    سلام
    تغذیه سویچینگ 5 ولت 40 امپر (زنبوری) دارم که خروجی اتصال کوتاه شده
    ترانزیستور های قدرت و دیود های شاتکی خروجی سالم هستند
    خازن ها همسالم هستند
    اما خروجی همچنان اتصال کوتاه هست و تغدیه خاموش

    • محمد ۲ آبان ۱۴۰۰ / ۳:۳۲ ب٫ظ

      احتمال زیاد پل دیود

  • رضا عرفانی ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    سلام خدا قوت
    یک قطعه روی برد منبع تغذیه لودسل تیکا مدل TD1001 بعد از دیودهای یکسو ساز هست که شبیه خازن عدسی است که روش نوشته 101 در محل نصب روی برد عبارت TRM نوشته نمی دانم که این قطعه خازن عدسی است یا چیز دیگری لطفا راهنمایی بفرمایید

    • moradi ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۴ ب٫ظ

      سلام
      به احتمال زیاد ترمیستور (مقاومت وابسته به دما) است . و باید 100 اهم باشد.
      که به عنوان ضربه گیر در مدار استفاده شده است.
      برای تست همانند مقاومت ها باید عمل شود. در دمای معمولی حدود 100 اهم و با افزایش دما تغییر کند. (معمولا از نوع ntc که باید اهم آن کم شود.)

  • علیرضا ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۹:۲۸ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید
    بنده آداپتور سوئیچینگ ۱۲ ولت ۱۰ آمپر برای تغذیه اسپیندل ۷۷۵استفاده میکنم ولی بعد اتصال سیم ها به اسپیندل آداپتور قطع و وصل میشه باید از منبع تغذیه دیگری استفاده کنم یا میشه درستش کرد

    • Essi ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۰:۲۸ ق٫ظ

      احتمال داره پاور ۱۰ امپر واقعی خروجی نداره یا هم معیوبه پاور

  • امیررضامحسنی ۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱:۴۳ ق٫ظ

    سلام استاد،من یک پاور p5 که چندتا از ماسفتهاش سوخته بود رو تعمیر کردم،الان میزان ولتاژ خروجی بجای ۱۲ ولت ۹ولت هست،خازنهای الکترولیت وصافی رو چک کردم سالمن،لطفاراهتمایی بفرمایید.ممنون

    • سعید ۱ مهر ۱۴۰۰ / ۸:۲۸ ب٫ظ

      سلام من ی مانیتور ال سی دی داشتم که میخواستم بکلایتشو ال ای دی کنم مشکل این بود که برق خروجی پاور مانیتور برای بکلایت 24 بود من ی رگلاتور کاهنده به خروجی برق پاور مانیتور برای بکلایت وصل کردم تا کمی ولتاژ رو پایین بیاره وقتی پاور رو روشن کردم چراغ رگلاتور روشن شد بعد ی صدای فیس فیس از پاور مانیتور اومد و بعد ی صدای بلند پوففف انگار ی چیزی تو پاور پوکید و بوی کبریت سوخته بلند شد همه این ها در سه ثانیه اتفاق افتاد وقتی پاور رو برسی کردم هیچ جای سوختگی یا خرابی یا این که چیزی آسیب دیده باشه پیدا نکردم ولی پارو دیگه کار نمیکنه میتونید راهنمای کنید که این صدای فیس فیس می‌تونه از کدوم قطعه باشه ؟ می‌تونه از ترانس باشه ؟

    • محمد ۲ آبان ۱۴۰۰ / ۳:۳۱ ب٫ظ

      پتانسیومتر عوض کنید

  • ali ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک پاور سویچینگ 12 ولت 30 آمپر دارم بعد چراغش روشن نمیشه تو تست متوجه شدم که برق اصلا به ورودی های ایسی نمیرسه تا بخواد کار کنه و یدونه از ترانزیستور های قدرتش هم عوض کردم و این ترانس کلا نو بوده و کار نکرده ممنون میشم کمک کنید

  • محمد ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    سلام
    وقتتون به خیر.
    یه شارژر 5ولت هست با ای سی 13003 و برای ساختن ولتاژ هم از اپتوکوپلر L1502 استفاده میکنه و مدار نوسان ساز هم ترانزیستوری هست.
    جریان خروجیش قبلا 0.7 امپر بود که به 0.2 امپر افت کرده بود. من باز کردم متوجه شدم خازن صافی ورودی خاصیتشو از دست داده و تعویضش کردم.
    الان خیلی بهتر شده اما بازم گه گاهی جریان رو 0.4 یا حتی گاهی رو 0.3 گیر میکنه و بالا نمیاد. و ولتاژ هم کاملا تو این شرایط نویزی شکل هست در حدی که وقتهایی که جریان بالا نمیره، روی بار، نور نمایشگر تستر جریان ولتاژ یه نوسان خیلی ریز داره.که چشمی قابل تشخیصه.متاسفانه به اسیلوسکوپ دسترسی ندارم دقیق ببینم اما نیازم نیست مشخصه نویز شدیدی داره. که اصلا قبلا نداشت.
    قطعاتی مثل خازن ها و دیود ها و مقاومت ها رو کامل تست کردم. از چی میونه باشه مشکل؟
    با تشکر.

  • علی مومیوند ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۷:۳۶ ب٫ظ

    سلام یوپی اس سوییچینگ برای دیوی ار دوربین مدار بسته دارم به محض اینکه برق ورودی قطع میشه از باطری استفاده میکنه ووقتی برق وصل میشه تا ۶۰ دقیقه صدای تیک تیک ساعت میده وبعد هارد دیوی ار از مدار خارج میشه وپیغام بدون هارد میده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

  • امیر ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۵:۲۲ ب٫ظ

    با سلام
    ببخشید اگه ظرفیت خازن صافی بعد پل دیود رو مثلا از 220uf به 180uf کاهش یا افزایش بدیم چه تاثیری روی مدار میزاره. آیا حتما باید مقدار خودشو بزاریم؟
    ممنون میشم یک توضیح کامل در موردش بدین.

  • محمدحسین ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۵:۱۶ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر من منبع تغذیه داژنگ داشتم برا تعمیرات موبایل حواسم نبود روی ولتاژ 110 بود و خاموش شد و دیگه روشن نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  • هادی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    با سلام. یه منبع تغذیه کامپیوتر دارم که روشن نمیشه، خروجی 5Vsb هم ندارم. قطعات و خازن ها از نظر ظاهری که کاملا سالمه. فیوز و پل دیود هم سالمه، ممکنه از IC تغذیه باشه؟نظر شما چیه؟

    • moradi ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۲:۰۱ ب٫ظ

      سلام
      زمانی که هیچ خروجی نداشته باشید. در مرحله اول از برق دار بودن پریز برق
      در مرحله بعد از سالم بودن کابل و در نهایت از سالم بودن کلید روشن و خاموش باید مطمئن شد .
      اگر از اینها نبود مشکل از برد الکترونیکی است که علت می تواند موارد زیادی باشد. و بهتره به تعمیر کار مراجعه شود.

  • علیرضا ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۴:۵۸ ب٫ظ

    سلام
    من یک منبع تغذیه 12v-10A دارم. خوروجی اتصال کوتاه کرد و منبع از کار افتاد. تقریباً هیچ نشانه ظاهری از خرابی قطعات وجود ندارد. تقریبا تمام قطعاتی که می توانستم از قبیل خازن های ورودی و خروجی، دیود ها، ترانزیستور ها و … به جز ترانس ها رو تست کردم و سالم بودند. Ic رو هم عوض کردم. وقتی به مدار رو به برق میزنم، led روشن نمیشه ولی یه صدای ویز ویز ممتد از مدار میاد و یک (یا شاید هر دو) ترانزیستور قدرت کم کم داغ می شند.
    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

    • moradi ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۵:۱۹ ب٫ظ

      سلام
      در زمان اتصال کوتاه به اولین المانی که صدمه وارد می شود یکسوسازهای قسمت خروجی است. در منابع با جریان کم از دیود های سریع که همانند دیودهای معمولی هستن و در منابع با آمپر بالاتر از رکتیفایر ها که شبیه به ترانزیستور ها هستن استفاده می شود.
      همچنین احتمال قطع مسیر مسی زیر برد وجود دارد. البته در این حالت نباید ترانزیستور های سوییچ گرم شوند.

  • ddddd ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۳:۲۰ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید پاور کامپیوتر خروجی 12 ولت رو از سیم زرد میگیرم اما به محض اینکه یک فن وصل میکنم به 12 ولت . خروجی 12 ولت پاور میشه 11.3 ولت.
    یک فن قویتر امتحان کردم دیدم ولت متر 10.2 ولت رو نشون میده. چرا اینجوریه؟

    • moradi ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۶:۰۴ ب٫ظ

      سلام
      در صورتی که فن ها سالم باشند. احتمال خرابی خازنهای صافی قسمت 12 ولت وجود دارد. که در صورت باد کردن و یا نشتی دار شدن باید تعویض شوند.

  • hadi ۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    باسلام
    منبع تغذیه متغیری سوییچینگ در حالت بدون بار و ماکسیمم حالت ولوم جریان و ولتاژ. ولتاژ خروجی در عرض دو دقیقه از ۳۲ میاد روی ۸. سپاس

  • غضنفر مولای ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    سلام منبع تغذیه که ترانس سویچینگش باعث اتصال کوتاه شدن مدار میشه چطور قابل تعمیر باتوجه به اینکه چوکش هم در بازار نیست و با چک یک ترانس دیگه کاملا سالم میشود

  • هادی ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۳:۵۸ ب٫ظ

    سلام و وقت بخیر . منبع تغذیه پنج آمپر دوازده ولت بعد از مدتی استفاده حتی با بار کم خاموش میشه و بعد از مدتی مجدد به کار میفته لطفا راهنمایی کنید که ایراد از کدوم قسمته

    • moradi ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۵:۲۸ ب٫ظ

      سلام
      اولین موردی که باید بررسی شود ، قلع سرد و یا اتصال ضعیف قطعات بر روی بورد مدار می باشد.
      به احتمال زیاد پایه المانی از روی بورد شُل شده است.

  • احمد ۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    سلام…
    یه منبع تغذیه ۱۲ولت ضد وات دارم که ولی ولتاژ خروجیش حدودا ۷۰ ولت شده، چند تا از خازن ها باد کرده بود تعویض کردم ولی بازم مشکل حل نشد ، لطفا راهنماییم کنین

  • سامان ۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۰:۲۵ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر
    آیا متصل کردن پایه منفی دو پاور ساپلای 24 ولت و 12 ولت کار درست و مفیدی می باشد ؟

    • moradi ۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱ ب٫ظ

      سلام
      جهت مشخص کردن و اتصال دو سطح ولتاژ با هم ، باید یک خروجی از هر کدام آنها به هم متصل شود.
      در صورتی که منفی آنها به هم متصل شود اختلاف ولتاژ بین دو پایه دیگر کم می شود. در مثال شما 12 ولت خواهد شد.
      اما در صورتی که دو پایه با سطح مخالف دو تغذیه به هم متصل شوند ، بیشترین ولتاژ بر روی دو سر دیگر به وجود خواهد آمد. که در مثال شما 36 ولت خواهد شد.
      ضمنا تغذیه ها را تنها جهت ارتباط بین مدار دو پاور به هم متصل می کنند. در صورتی که هر کدام از آنها جهت کاری جداگانه استفاده شوند. نیازی به اتصال آن دو نیست.

  • سیدین ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۴:۰۹ ق٫ظ

    سلام ببخشید استاد در مورد برد منبع تغذیه سوئیچینگ مربوط به شارژر باطری یه سوال داشتم شارژر مورد نظر برای شارژ باطری های با ولتاژ متفاوت ساخته شده (14و12و9.6ولت) اما حالا فقط باطری 14ولت رو شارژ میکنه و برای باطری های دیگه چراغ nok روشن میشه و قطع میکنه میخواستم بدونم ایراد مربوط به کدوم قسمت و قطعه مدار مربوط میشه ممنون

    • moradi ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۱ ب٫ظ

      سلام
      در صورتی که خروجی 14 ولت سالم باشد.
      خرابی یا از دیود های یکسو ساز دو خروجی دیگر و یا از خازن های صافی آن دو قسمت می باشد.

  • احمد ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۰ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من یه سوییچینگ رو تعمیر کردم خروجی ۱۲ ولت رو داره ولی جریان نداره
    همه قطعات من جمله ای سی و ترانزیستورها و خازن ها رو عوض کردم ولی جواب نداد

    • moradi ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۲:۱۴ ب٫ظ

      سلام
      یک خازن الکترولیت معمولا 10 میکرو فاراد 50 ولت در قسمت نوسان ساز قرار دارد . با کم شدن ظرفیت آن ، موج pwm ساخته شده توسط نوسان ساز تغییر کرده و جریان و ولتاژ خروجی تغییر می کند.
      اما در اکثر مواقع خازن های الکترولیت صافی بخش ورودی و یا خروجی خراب می شوند.

  • Alireza ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۷:۱۹ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید
    یه منبع سوییچینگ صنعتی دارم 12 ولت 15 امپر
    و ولتاژ خروجی افت کرده و به بازه 6 تا 9 ولت رسیده
    مشکل از کدوم قطعات ممکنه باشه؟
    پتانسیومتر رو هم تعویض کردم ولی مشکل حل نشد

    • moradi ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۹:۳۵ ق٫ظ

      سلام
      خازن های الکترولیت بخش ورودی و خروجی چک شود.

  • محمود ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۳:۰۴ ب٫ظ

    سلام در منابع سوئیچینگ 24ولت ایا باید فن از ابتدای کار منبع کا کنه یا خیر.یک منبع 24ولت خریدم که فن کار نمیکنه.فن روی هیتسینگه.یادمه یک ترانزیستور کوچک هم در مسیرش بود که با تعویضش بازم کار نکرد.ایا زیر بار باید کار کنه یا نه از ابتدا باید فن هم روشن بشه.سپاسگزارم

    • moradi ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۶:۱۱ ب٫ظ

      سلام
      معمولا بر روی هیتسینگ قسمت خروجی که رکتیفایرها قرار داره یک مقاومت متغیر وابسته به دما (ترمیستور) نصب شده است که با گرم شدن هیتسینگ به فن ، فرمان روشن و یا خاموش شدن می دهد.

  • علی ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۸:۲۱ ب٫ظ

    باسلام منبع تغذیه ۱۲ولت۳۰آمپردارم خازن‌عدسی‌کنارفیوزشیشه ای‌ترکیده میشه لطف بفرمایید
    ولتاژوظرفیت خازن چنده ممنون

    • moradi ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۸ ق٫ظ

      سلام
      فکر کنم منظور شما وریستور ورودی مداره که شبیه به خازن عدسی است.
      این قطعه در اثر اضافه ولتاژ ورودی منفجر می شود.
      ومعمولا شماره 741 آن که ولتاژی حدود 230 ولت داره انتخاب می شود.

  • رامین تبریزی ۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۴ ق٫ظ

    با سلام
    استاد من یک منبع تغذیه 20 ولت دو امپر دارم که به محض روشن کردن دستگاه صفحه نمایش ثابت رـی 20 ولت و امپر هم روی صفر وبا پیچوندن پتاسومترها هم هیچ تغییری نمیکنه ولتاژ خروجی و همون طور ثابت هستن هر دو هم ولتاژ هم امپر به نظرتون کداو قطعات مشکل پیدا کردن ممنون

  • علی ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید ببخشید ی سوال داشتم منبع تغذیه اداک ps 405 دارم ولی وقتی ولتاژ را تنظیم میکنم ثابت نمیشه و بد چند وقت که ثابت هم میشه نمیشه باهاش موبایل را روشن کرد و مثبت و منفی را به موبایل وصل میکنم ی بوقی میزنه ممنون میشم راهنمایی کنید من شهرستانم جایی نیست برای تعمیرش باید خودم درست کنم ممنون میشم کمک کنید

    • سید مهدی موسوی ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۷ ب٫ظ

      با سلام
      استاد من یک منبع تغذیه 20 ولت دو امپر دارم که به محض روشن کردن دستگاه صفحه نمایش ثابت رـی 20 ولت و امپر هم روی صفر وبا پیچوندن پتاسومترها هم هیچ تغییری نمیکنه ولتاژ خروجی و همون طور ثابت هستن هر دو هم ولتاژ هم امپر به نظرتون کداو قطعات مشکل پیدا کردن ممنون

  • Poria۲ ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۶ ق٫ظ

    سلام بببخشید من میخوام محافظ اتصال کوتاه پاور کامپیوترم رو قط کنم میشه راهنمایی کنید؟

  • حمید ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱:۰۹ ق٫ظ

    با سلام
    برد تغذیه (از نوع سوییچینگ) پرینتر به علت نوسانات ولتاژ اسیب دید، که در سمت اولیه اقدام به تعویض قطعات سوخته شامل ترانزیستور قدرت، خازن و مقاوت های کم اهم نمودم و سایر المانها شامل فوتو کوپلرها، پل دیود و … سالم هستند با وصل برق شهر طبقه اولیه برد دارای ولتاژهای صحیح بوده اما در طبقه ثانویه بجای ولتاژ 24 ولت، ولتاژ 2.5 ولت اندازگیری میشه
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

  • سعید ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۸:۴۵ ب٫ظ

    سلام.. من یه منبع تغذیه داژنگ ۳۰۵ دارم.. ولتاژ خروجی را دارم اما آمپر را ندارم و وقتی ولوم آمپر را صفر میکنم ولتاژ هم صفر میشه و با اظافه کردن آمپر بجاش ولتاژ تغییر می‌کنه .. ممنون میشم راهنمایی کنید

  • محمد ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱ ب٫ظ

    با سلام علت نوسان در خروجی ولتاژ پاور چی میتونه باشه یه لحظه فن میچرخه و بعد وایمیسه به اندازه یک دور فن میچرخه و هی پشت سرهم این اتفاق میفته ولتاژ میاد و میره دلیلش میتونه از خرابیه کدوم قطعه باشه ؟

  • نیما ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۴:۱۳ ق٫ظ

    با سلام و خسته نباشید علت اتصال کوتاه در ورودی منبع تغذیه سوئیچینگ ۱۲ ولت ۱۵ آمپر چی میتونه باشه من جریان بیش از حد کشیدم و این اتفاق افتاد . فیوز ورودی رو عوض میکنی میزنی به برق بلافاصله فیوز ورودی میسوزه و فیوز برق منزل میپره امکانش هست راهنمایی بفرمایید احتمالا مشکل از کدام قطعات میتونه باشه؟

    • moradi ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۲:۰۱ ب٫ظ

      سلام
      در این مواقع ترانزیستور های سوئیچ در قسمت ورودی خواهد سوخت
      این ترانزیستورها معمولا 3 پایه دارند. و بر روی بدنه آلومینیومی پیچ شده اند.
      برای تعمیر باید با نمونه مشابه و یا با معادل آن تعویض شود.
      در هنگام بستن به بدنه آلومینیومی حتما از خمیر سیلیکون مناسب که معمولا سفید رنگ است استفاده شود.

  • علیرضا ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۳:۰۹ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید ما یک سویچ شبکه داریم که موقع وصل کردن کابل برق جرقه کوچیک رو میزنه ولی خروجی نداره که دستگاه رو روشن کنه کدوم قطعه رو باید عوض کرد ؟
    با تشکر

  • سلمان تقوی زاده ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱:۰۹ ب٫ظ

    سلام خدمت دوستان
    من یه سوال از شما بابت منبع تغذیه وسایل الکترونیکی دارم
    من یه دستگاه ضبط صوت خانگی دارم که مدارات آمپلی و دیسپلی خراب شدند ولی منبع تغذیه سالم و میخوام از این مدار به عنوان منبع تغذیه خانگی استفاده کنم ولتاژ خروجی ۳۵ ولت ۱۰ آمپر است
    اما مشکل اینجاست که در این مدار بجز سیم های خروجی قدرت سیمهای دیگه ای هم ازش خارج میشن و به برد دستگاه ضبط وصل هستند و تا زمانی که اینها وصل نباشند خروجی قدرتی عملا ندارم و در کل جهت استفاده به عنوان منبع تغذیه مجزا بلا استفاده میشه !
    خواستم ببینم راهکاری هست که بتونم مستقلش کنم دقیقا مثل پاور کامپیوتر که بخواهیم مستقل استفاده اش کنیم یه سیم سبز از پاور رو با سیم مشکی پاور(زمین) لحیم میکنیم و پاور کاربردی میشه

    در ضمن آیا مدار قابلیت این رو داره که بتونم ولتاژ و جریان خروجی رو متغیر کنم ؟
    چطوری میتونم فایل پی دی اف دیتاشیت مدار و عکسش رو بفرستم
    پیشاپیش ممنونم از پاسخگویی و وقتی که میذارید

    • moradi ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۳:۳۰ ب٫ظ

      سلام
      تلگرام Info_emadars@

  • مهرداد ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۳ ب٫ظ

    سلام استاد.ممنون از پاسخگویی شما.
    یک برد گیرنده هلیکوپتر دارم که ورودی برق مثبت به دو عدد دیود شاتکی وصل شده ،یکی از دیودها در اثر اتصال سوخت .الان میخام جایگزین کنم ،یادم نیست جهت دیود چطور بود.دیود ss12

    • moradi ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱ ب٫ظ

      سلام
      در صورتی که این دیود با دیود دوم موازی بسته شده ، هم جهت و مانند دیود دوم بر روی مدار سوار می شود.
      برای تشخیص جهت ، می توان از روی pcb (مسیر مسی روی برد) آن را تشخیص داد.
      اما در صورتی که سری بسته شده باشند باید همانند اتصال باتری های سری آن دو به هم متصل شوند.
      برای تشخیص این مورد نیز باید به مسیر مسی روی برد توجه شود.

  • صالح نیما ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۴:۳۰ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید من یک پخش سی دی خور گلداسکای دارم که موقع روشن کنم صفحه اش نور نداره بعضی وقت ها که اصلاتصویرش بالا نمیاد.

    • moradi ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۸:۲۹ ب٫ظ

      سلام
      در بیشتر مواقع این خرابی مربوط به نشتی دار شدن خازن های الکترولیتی در قسمت خروجی پاور تغذیه می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *