علت آتش گرفتن سیم برق

علت آتش گرفتن سیم برق

دستگاه های مثل انواع دستگاه جوش برق و بسیاری تجهیزات برقی صنعتی جهت راه اندازی نیاز به جریان الکتریکی زیادی دارند، و برای اتصال آنها به منبع تغذیه (برق شبکه و …) باید از سیم و کابل با شماره مناسب استفاده شود، زیرا در اثر انتخاب سیم نامناسب احتمال سوختن و آتش سوزی وجود دارد. اما علت سوختن سیم و کابل چیست در این مقاله با ما با بیان علت آتش گرفتن سیم برق همراه باشید.

علت آتش گرفتن سیم برق

تمامی عناصری که جهت ساخت انواع المان ها از آنها استفاده می شود، مقداری مقاومت الکتریکی در برابر عبور جریان الکتریکی از خود نشان می دهند. این مقدار مقاومت به ساختار داخلی آن عناصر وابسته است به نحوی که بعضی از آنها مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و جریان بسیار کمی که می توان آن را صفر در نظر گرفت از خود عبور می دهند همانند انواع پلاستیک، اما بعضی دیگر همانند مس، طلا و آهن مقاومت بسیار کمی در برابر جریان الکتریکی از خود نشان داده و توانایی عبور جریان بسیار بالایی دارند.

عوامل موثر در مقدار مقاومت الکتریکی یک ماده

  • ساختار اتم تشکیل دهند آن ماده (مس ، آهن و …)
  • سطح مقطع (قطر سیم در انواع سیم  و کابل)
  • طول ماده

با توجه به 3 فاکتور مهم در تشکیل مقدار مقاومت یک ماده می توان برای سیم مسی به این شکل تصور کرد که در صورتی که از یک متریال ثابت مثل مس استفاده شده باشد با زیاد شدن سطح مقطع سیم (قطر سیم) مقاومت سیم کمتر می شود همانند بحث موازی بستن مقاومت های الکتریکی که با هم موازی بسته می شدند اهم مقاومت مجموع کاهش می یافت. و با اضافه شدن طول سیم همانند سری بستن مقاومت ها اهم مجموع اضافه می شد. و برعکس .

نحوه آتش گرفتن سیم برق با اتصال تجهیزات پر مصرف

یک سیم برق از دو بخش مغزی از جنس معمولا مس و روکش لاستیکی ساخته می شود، گفتیم مقاومت سیم مسی به قطر (سطح مقطع) و طول آن وابسته است درنتیجه در صورتی که طول سیم مسیری افزایش یابد مقاومت الکتریکی کل آن سیم زیاد می شود. با عبور جریان الکتریکی بالا از این مسیر، سیم همانند یک مصرف کننده عمل می کند (مثل یک المنت) و جریان الکتریکی عبوری از سیم سبب گرم شدن و نهایتا سرخ شدن سیم خواهد شد و شروع به گرم کردن لاستیک عایق و آتش سوزی روکش سیم خواهد شد. جهت رفع این مشکل باید از سیمی با قطر بالاتر و یا از مسیر سیم کوتاه تر استفاده شود تا مقاومت مسیر کاهش یابد. در نتیجه وسایل برقی پر مصرف بهتر است به پریز برقی که به کنتور نزدیکتر است متصل شوند.

نکته :

جهت انتخاب سیم مناسب باید

1 – از جدول استاندارد جریان قابل تحمل سیم ها

و

2 – جریان مصرفی نوشته شده بر روی تجهیزات استفاده شود.

 

نکته مهم:

بیشترین عامل آتش سوزی سیم ها در نقاط اتصال سیم ها به هم می باشد.

حتما باید از روش های اتصال صحیح سیم ها به هم استفاده شود.

 

مطالب پیشنهادی :

moradi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *