ساده ترین روش تست سلامت انواع خازن – بدونه استفاده از خازن سنج

ساده ترین روش تست سلامت انواع خازن

خازن یکی از المانهای پر کاربرد و آسیب پذیر در انواع مدارات الکترونیکی است. از خازن ها در مدار الکترونیکی جهت ذخیره جریان الکتریکی استفاده می شود. دقیقا همانند یک مخزن آب، تا در زمان مورد نیاز از آن استفاده شود. از مهمترین موارد استفاده خازن می توان به خازن صافی و کوپلاژ اشاره کرد. نوع اول را می توان در قسمت پاور تمامی مدارات الکترونیکی مشاهده کرد. و در صورت خرابی ولتاژ ثابت نخواهیم داشت. و نوع دوم را می توان در انواع مدارات صوتی و تصویری دید. که در صورت خرابی کیفیت تصویر و صدا کاهش می یابد. این المان بدلیل ساختار داخلی آن بسیار آسیب پذیر است. در این آموزش با ما با ساده ترین روش تست سلامت انواع خازن همراه باشید.

 

ساده ترین روش تست سلامت انواع خازن

قبل از تست خازن بهتر است با ساختار و عملکرد آن آشنا شوید. این قطعه الکترونیکی از دو صفحه رسانا معمولا از آلومینیوم و یک صفحه عایق به اسم دی الکتریک ساخته می شود. هر صفحه رسانا به یک ترمینال یا پایه متصل می شود. به همین منظور این المان دارای 2 پایه جهت قرار گیری در مدار الکترونیکی می باشد. و بدلیل قرار گیری لایه بسیار نازک عایق الکتریکی بین آنها همیشه این دو پایه و صفحه از هم جدا هستند. دو حالت (شارژ و دشارژ) برای این المان در مدار الکترونیکی اتفاق می افتد. در زمان اتصال تغذیه به دو پایه، خازن شارژ و در صورت اتصال دو پایه خازن به هم خازن تخلیه یا دشارژ می شود. و در صورتی که یک خازن خارج از مدار الکترونیکی توسط دو قطب باتری شارژ شود، با جدا کردن اتصال باتری از آن باید خازن شارژ خود را حفظ کند.

نحوه تست خرابی انواع متفاوت خازن

نکته ای که باید بدانید این است که خازن خراب یا نشتی دار، خازنی است که دی الکتریک یا همان عایق بین صفحه های آن خراب شده است. و توانایی عایق کردن بین دو صفحه را نداشته باشد. با این حال هر خازنی را اگر بیرون از مدار الکترونیکی توسط منبع تغذیه یا باتری با توجه به رعایت کردن حداکثر ولتاژی که بر روی خازن درج شده و رعایت پلاریته در انواع خازنهایی مثل الکترولیت و تانتالیوم، شارژ کنیم، باید بتواند برای مدت زمانی طولانی شارژ را در خود نگهدارد.

مثال :

برای تست یک خازن پلی استر 250 ولت متناوب حداکثر ولتاژ اتصال به آن باید از 250 ولت متناوب یا ولتاژ 180 ولت مستقیم بیشتر نباشد. و باید جریان را برای مدت زمان کوتاهی مثلا 5 ثانیه (برای شارژ خازن های با ظرفیت بالا باید از مقاومت سری استفاده شود مثل یک لامپ رشته ای) و تغذیه را از آن جدا کرده و خازن را برای مدتی حدود 10 الی 15 دقیقه کنار گذاشته شود و سپس با استفاده از ولت متر مقدار آن اندازه گیری شود. باید ولتاژی حدود ولتاژ در زمان شارژ باشد. چن نکته باید رعایت شود. 

  1. در زمان ولتاژ گیری خازن های کوچک، شارژ آنها به سرعت تخلیه می شوند.
  2. می توان خازن های با ولتاژ بالا و ظرفیت بالا را با اتصال یک لامپ و روشن شدن آن نیز تست کرد.
  3. همچنین می توان با اتصال کوتاه کردن پایه خازن ها و مشاهده جرقه از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. البته خازن های با ولتاژ کار بالاتر از 110 ولت و خازن های با ظرفیت بالاتر از 10000 میکروفاراد حتی ولتاژ پایین را نباید به این روش تست کرد.

مطالب پیشنهادی :

moradi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *